torsdag 28 oktober 2010

Stay on target, stay on target...

Jag är medveten om att negativ kritik oftast bidrar till dålig stämning oavsett hur man lägger fram den, men dagens eftermiddag bör uppmärksammas och kängor bör delas ut.

B.F verkar vara väldigt sympatisk, men hans förmåga att planera tider är urusel. Att den första veckan på kursen försvann är väl det mest dramatiska. Att det under vårt ljusrep idag kom in en irriterad och håglös gubbe som sade att vi egentligen inte skulle där för att det fanns olika scheman är ännu en punkt.
Här skulle man kunna säga;
Det är inte lätt att planera tider när det är så många människor inblandade.
Och då säger jag;
Nej, men om man inte är så bra på det så får man väl ta hjälp av någon som är bättre på det och sedan göra en planering där man kollat upp alla eventualiteter. Att det ofta blir strul eller att det är bra för oss elever att anpassa oss till ett flexibelt arbetssätt är inga ursäkter för att fortsätta strula, eller för att sprida ut två-tre olika scheman dagarna innan.

Vår ljustekniker var heller ingen ljusglimt. Han verkade från början bitter och kommentarerna innehöll saker som, "det är en långsam process att sätta ljus, skall ni veta".
Att det tog tid är inte föremålet för mitt missnöje. Det är däremot hans oförmåga att kommunicera och säga vad han ville att vi skulle göra. Det hade räckt att säga saker som "ge mig fem minuter för jag måste bara greja lite", "kan ni berätta vad som händer efter det här", osv.  
Eftersom jag har spelat en del konserter genom åren så har jag mött många ljud och ljustekniker, och tyvärr lider väldigt många av nån slags "strong, silent type"-komplex.
En eloge bör dock ges till konserthusets ljudtekniker, teknikerna på tv 4 nyhetsmorgon och en frilansande som jag inte vill nämna vid namn för ett kompetent jobb där de faktiskt lyssnade på dem som skall vara på scen eller i bild och kommunicerade vad de gjorde.
Argumentet att denna brist på kommunikation ifrån tekniker skulle vara nån slags verklighet som är bra att lära sig hantera är inte heller här en ursäkt för att acceptera det.

Sådär.. Nu har jag kommenterat färdigt. Jag vill återigen framhäva att det är viktig kritik och att det jag saknade i båda punkterna var bra planering och kommunikation. Detta är något som jag själv försöker att bli bättre på och två punkter man ständigt behöver uppdatera i sin tillvaro.

Med detta sagt så tror jag att vår performance kommer att bli bra imorgon!

2 kommentarer:

  1. heja Einar!

    jag håller med dig i allt du skrev ovan. både om schema och ljus.
    det är onekligen något som borde fungera bättre! detta är ju inte första gången kursen körs.
    men jag håller också med dig om att det blir bra imorgon! och så vill jag tacka för din inställning till allt vårt arbete, du är stabil och hjälpsam.
    ses imorgon!

    SvaraRadera
  2. Och bättre blir det!

    Morgondagens tidiga rep är ju inställt!

    Vi ska repa under lunch i stället då de stulit vår performancetid. Se Katthis blog för mer info.

    SvaraRadera